Właśnie opublikowaliśmy CS-Cart i Multi-Vendor 4.15.1. Nowa aktualizacja przynosi dużo zmian: zgodę dla ciasteczka w EU, integracja z Zapier dla automatyzacji procesów biznesowych, nowy import z możliwością ładowania produktów z Shopify i wiele więcej. W tym artykule zostaną omówione wyłącznie najważniejsze zmiany, ale ich pełna lista dostępna jest w changelogu.
W pierwszej części artykułu omówimy usprawnienia wyłącznie dla wersji Multi-Vendor. Potem przedstawimy zmiany, które wpływają zarówno na sklepy CS-Cart, jak i Multi-Vendor.
Według naszych badań, użytkownicy Multi-Vendor bardzo często są zainteresowani częściowym zintegrowaniem ich sklepu z platformą Shopify, aby przyciągnąć nowych klientów. Sprzedawcy mogliby nadal używać panelu Shopify (do którego są przyzwyczajeni), ale też sprzedawać produkty w sklepie Multi-Vendor. Stworzenie pełnej integracji to złożone zadanie i dlatego nie jest ona jeszcze dostępna w wersji 4.15.1. Zdecydowaliśmy się jednak udostępnić już coś prostszego, a nadal przydatnego: importowanie produktów z Shopify.
Po zainstalowaniu dodatku “Import z Shopify” opcja “Synchronizacja danych” pojawi się w menu sklepu. Administratorzy i sprzedawcy mogą jej użyć by pobrać dane o product w Shopify do sklepu.
Właściciele Multi-Vendor Plus i Ultimate mają dostęp do rozszerzonych opcji importu. Dla użytkowników którzy dopiero zaczynają pracę z Multi-Vendor, wygodne jest załadowanie od razu wszystkich informacji: produktów, cech, kategorii etc. Natomiast jeżeli importowane są tylko informacje jednego sprzedawcy, administrator może pobrać tylko wybrane elementy, na przykład produkty, opcje, wartości cech etc.
Nowy dodatek umożliwia sprzedawcom szybsze stworzenie katalogu produktowego. Będziemy jednak pracować nad stworzeniem pełnej integracji, umożliwiającej sprzedawcom szybkie rozpoczęcie sprzedaży w dwóch miejscach jednocześnie.
Dodatek “Moderacja produktów sprzedawcy” umożliwia włączenie ręcznej akceptacji zmian w produktach przez administratora. Jest to szczególnie przydatna opcje dla sklepów z rosnącą liczbą sprzedawców.
Od wersji 4.15.1 możliwe jest też podejrzenie, co dokładnie zmieniło się w produktach. Dzięki temu moderacja przebiega sprawniej, ponieważ administratorzy wiedzą na co zwrócić uwagę.
Ta zmiana jest użyteczna dla wersji Multi-Vendor Plus, Ultimate i Enterprise. Dodatek “Grupy użytkowników” umożliwia przyznanie administratorom uprawnień, które wcześniej były zarezerwowane wyłącznie dla roota.
Na przykład, administratorzy mogą:
Używać dowolnych znaczników HTML — wyłącza zabezpieczenia przy zapisywaniu danych, co umożliwia użycie bardziej różnorodnych elementów HTML.
Zarządzać grupami administratorów — przypisywać administratorom wybrane grupy użytkownika.
Łączyć sprzedawców — przenosić informacje i ustawienia z jednego sprzedawcy do innego.
Funkcjonalność przydatna dla sklepów Multi-Vendor Ultimate. Gdy twój Marketplace jest duży i obsługuje wiele gałęzi handlu (na przykład konkretnych państw lub nisz produktowych), niektórzy administratorzy mogą być oddelegowani do zajmowania się wyłącznie wybranymi gałęziami.
Od wersji 4.15.1, w ustawieniach administratora można wybrać, do których storefrontów ma on mieć dostęp. Przy przeglądaniu list z danymi dla storefrontów (produktów, kategorii), administrator będzie miał dostęp tylko do wybranych storefrontów.
Właściciele sklepów CS-Cart często natrafiali na problemy prawne, gdy chcieli rozpocząć sprzedaż na terenach Unii Europejskiej. Konieczny był zakup addonów lub zupełnie nowych rozwiązań. W wersja 4.15.1 dodaliśmy funkcjonalności, które usprawniają zgodność sklepów z wymaganiami UE.
Prawa związane z prywatnością (na przykład GDPR uchwalone przez UE) wymagają od sklepów internetowych poinformowania klientów o ciasteczkach i umożliwienie im wyboru przechowywanych ciasteczek. Poprzednie wersje wymagały zewnętrznych rozwiązań do obsługi ciasteczek.
CS-Cart 4.15.1 dodaje formularz zgody na ciasteczka. Odwiedzający widzą listę serwisów używających ciasteczek i co one robią. Wszystkie opcjonalne ciasteczka (które nie są wymagane do złożenia zamówienia) mogą być wyłączone przez klienta.
Ciasteczka są konfigurowane w dodatku GDPR. Wybierz “Wyraźna zgoda” i stronę na której masz spisaną politykę prywatności.
Jeżeli dodatku zewnętrznych developerów korzystają z ciasteczek, ich twórcy muszą je zaktualizować i przedstawić listę używanych serwisów, a także upewnić się że ciasteczka nie są ustawiane bez wyrażonej zgody. Wysłaliśmy już instrukcje dla deweloperów jak zaktualizować dodatku.
Sklepy w Unii Europejskiej muszą stosować się do wymagań, które określają że cena dla niektórych produktów musi też zawierać cenę za jednostkę. Na przykład jeżeli sklep sprzedaje płyny, należy określić nie tylko cenę za butelkę, ale też cenę za litr/mililitr. Czasami wymagane jest też przedstawienie ceny za określoną objętość produktu, na przykład 250 ml.
W wersji 4.15.1 dodaliśmy dodatek “Cena za jednostkę”. Po instalacji, w sklepie pojawią się następujące zmiany:
Strona edycji produktu ma nową sekcję “Cena za jednostkę”.
Na przykład, puszka coli 355 ml jest dostępna w sprzedaży. Jeżeli chcemy przedstawić cenę za litr na karcie produktu, należy określić jednostkę jako “litr” i liczbę jednostek w produkcie jako “0.335”.
Automatyczna kalkulacja ceny za jednostkę produktów.
Cena za jednostkę pojawia się na liście produktów i karcie produktu.
Cena za jednostkę może być importowana i eksportowana, tak jak inne parametry produktu
Unia Europejska wymaga, aby ceny produktów w sklepach zawsze zawierały VAT.. Ale VAT jest różny w różnych krajach europejskich, a cena powinna być zawsze taka sama. W CS-Cart jest specjalne ustawienie wliczające podatek w cenę produktu, ale jeżeli klient był zwolniony z podatku, nie był on odejmowany od ceny produktu.
W 4.15.1, zmieniliśmy to. Teraz możesz mieć tą samą cenę dla wszystkich państw UE, a ceny produktów i wysyłek nie będą zawierać podatków jeżeli klient jest z nich zwolniony. Podatek zostanie naliczony zgodnie z ustawieniami państw w konfiguracji podatku.
Od teraz, CS-Cart nie ustawia automatycznie stawek VAT lub wybiera klientów zwolnionych z podatku. To bardziej złożone zadanie, więc najpierw zdecydowaliśmy się na dodanie możliwości odjęcia podatku od ceny produktu. Automatyczne sprawdzania zwolnienia z podatku może się pojawić w przyszłych wersjach.
W wersji 4.15.1, dodaliśmy integrację CS-Cart z Zapier, platformą do tworzenia połączeń pomiędzy aplikacjami bez konieczności programowania. Możesz użyć Zapier do połączenia CS-Cart z aplikacjami, które jeszcze nie mają integracji z CS-Cart.
Działa to tak. W Zapier wybieramy aplikacje do zintegrowania. Następnie wybieramy zdarzenie w jednej z aplikacji, które będzie powodowało zdarzenie w drugiej.
Darmowy plan Zapier pozwala na tworzenie powiązań pomiędzy dwoma aplikacjami. Umożliwia to na przykład przesyłanie powiadomień o nowych zamówieniach na kanał na Slacku, wrzucanie nowych produktów na Twittera i wiele innych.Dostępne są też bardziej złożone scenariusze, na przykład “gdy CS-Cart otrzyma nowe zamówienia, pobierz z niego e-mail i wyślij klientowi wiadomość powitalną, jeżeli jeszcze jej nie dostał”. Ale najbardziej przydatne są zazwyczaj funkcje najprostsze, na przykład umieszczanie informacji o nowych zamówieniach w arkuszu Google.
Ponieważ integracja CS-Cart i Zapier dopiero co została opublikowana, w systemie Zapier jest ona oznaczona jako wersja beta. Gdy osiągniemy pewną liczbą użytkowników, CS-Cart może otrzymać więcej możliwości integracji z aplikacjami przez Zapier.
Proces importu został znacznie usprawniony i jest bardziej przyjazny dla nowych użytkowników:
Strona importu produktów jest bardziej dostępna. Import produktów jest dostępny z poziomu listy produktów. Jeżeli importujesz produkty pierwszy raz, natychmiast pojawią się ustawienia importu.
Bardziej zrozumiały interfejs. Ukryliśmy wszystkie opcjonalne ustawienia, a import prowadzi użytkownika krok po kroku.
Uproszczone ładowanie obrazków. Od teraz jest możliwe załadowanie osobnego archiwum ze zdjęciami podczas importu, bez konieczności dodawania linków do zdjęć do pliku importu.
Przykładowe presety. Jeżeli wielu sprzedawców korzysta z importu, możesz przygotować dla nich przykładowy plik importu, aby wiedzieli jak on powinien wyglądać.
Poprzednio, pole na dodawanie nowego wariantu cechy było na samym dole, pod istniejącymi wariantami. To nie jest wygodne, szczególnie dla dużych sklepów z setkami wariantów w niektórych cechach.
W najnowszej wersji CS-Cart/Multi-Vendor, okienko na wpisanie nazwy nowego wariantu znajduje się na górze strony.
Gdy rozpoczynasz pracę ze swoim Marketplace, możesz mieć dużo pytań. Wszystkie funkcjonalności CS-Cart które mogą pomóc w konfiguracji twojego Marketplace (tutoriale wideo, dokumentacje, dodatki z naszego sklepu) są teraz dostępne w panelu administracyjnym, w sekcji Pomoc. Otwórz ją klikając przycisk ?. Jeżeli masz pytania, możesz skontaktować się z obsługą klienta z poziomu panelu. Obsługa klienta to najlepsze miejsce aby zadać pytanie lub uzyskać pomoc.
CS-Cart jest dostępny w kolejnych językach, dzięki tłumaczeniu maszynowemu oraz zespołowi tłumaczy, którzy na bieżąco poprawiają wszelkie znalezione błędy. Wspólne oszczędzamy pracy nowym członkom społeczności CS-Cart, którzy chcą otworzyć swój sklep tak szybko jak to możliwe.
W sklepach Ultimate i Enterprise możliwe jest tworzenie wielu storefrontów, na przykład aby prowadzić sprzedaż do różnych państw. Od wersji 4.15.1, możliwe jest ustawienia nie tylko domyślnego języka dla storefrontu, ale też domyślnej waluty.
Gdy storefront jest dostosowany do konkretnego państwa, nadal możesz oferować klientom wiele walut, ale wybrać jedną z nich jako domyślną. Na przykład, jeżeli walutą bazową jest dolar, ale jeden ze storefrontów obsługuje klientów z Grecji, możesz ustawić w tym storefroncie domyślną walutę euro. Wszystkie ceny w tym storefroncie będą wyświetlane w euro.
W CS-Cart możesz pozwolić klientom kupować produkty z dodatkową zniżką przy zakupie kilku sztuk jednocześnie. Na przykład, 50% zniżki na 5 czarnych T-shirtów w rozmiarze S. Ale jeżeli klient dodałby do koszyka 5 różnokolorowych T-shirtów, zniżka nie zostałaby naliczona.
W 4.15.1 dodaliśmy specjalne ustawienie do dodatku “Rabaty ilościowe”, umożliwiające traktowanie wszystkich wariantów produktu jako jeden produkt na potrzeby rabatów ilościowych. Wtedy klienci mogą kupić 5 różnokolorowych T-shirtów i nadal otrzymać zniżkę.
W poprzednich wersjach, gdy klient zwrócił produkt który został pobrany z magazyny, był on przywracany do najbliższego magazynu. Działało to tak, ponieważ CS-Cart nie jest systemem zarządzania magazynem. Założyliśmy (i nadal tak zakładamy) że właściciele sklepów korzystający z magazynów będą aktualizować ich stany poprzez import lub zewnętrzne integracje.
Nasze podejście mogło jednak prowadzić do sytuacji, w których po anulowaniu zamówienia produkt został odjęty z jednego magazynu i przywrócony do drugiego. Aby uniknąć takich sytuacji, CS-Cart teraz zapamiętuje magazyn, z którego został pobrany produkt.
CS-Cart nieoficjalnie działał z PHP 8.0 od wersji 4.13.x. Teraz, po wymagających testach, oficjalnie ogłaszamy wsparcie dla PHP 8. Ogólna zasada jest następująca: im nowsza wersja programu, tym lepiej działa z nowymi wersjami PHP. Wsparcie PHP 8.1 nie jest jeszcze dostępne (występują pewne problemy, nad których rozwiązaniem pracujemy), ale planujemy je dodać w przyszłości.
Bardzo długo wspieraliśmy PHP 5.6 aby CS-Cart mógł działać możliwie jak największej liczbie serwerów. Ale cykl życia PHP 5.6 dawno się zakończył. Używanie PHP 5.6 jest potencjalnie ryzykowne ze względu na brak poprawek bezpieczeństwa. Porzucając wsparcie dla PHP 5.6, umożliwiamy też szybszy rozwój CS-Cart i prostsze dodawanie nowych funkcji.
Pełna lista zmian jest dostępna w changelogu.